Reforma vzdelávania
V rámci svojich projektov zameraných na reformu vzdelávania sa združenie Občan a demokracia snaží o presadenie inovatívnych koncepcií a metód vzdelávania, systémových zmien v obsahu i procese vzdelávania, zmeny prístupu štátnych orgánov ku komunikácii s verejnosťou a posunu vo vnímaní mimovládnych organizácií z trpených na cenených partnerov.
V snahe ovplyvniť tvorbu školského zákona sme už na jeseň v roku 2003 v spolupráci s Centrom pre vzdelávaciu politiku pri Združení Orava, Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť, Katedrou občianskej výchovy Pedagogickej fakulty UK a občianskymi združeniami Šťastné deti a Špirála rozbehli mobilizačno-informatívne aktivity (série diskusných fór a viaceré mediálne výstupy), prostredníctvom ktorých sme sa snažili zapojiť odbornú a širšie zainteresovanú verejnosť do procesu reformy školstva a celého vzdelávacieho systému v Slovenskej republike.
V júni 2004 bol zverejnený text iniciatívy Za reformu školstva, ktorej súčasťou bolo pokračovať v dialógu s Ministerstvom školstva a pokúsiť sa presadiť inovatívnu koncepciu reformy vzdelávania a najmä zásadné systémové zmeny. Snaha občanov a občianok zapojiť sa do tvorby novej koncepcie vzdelávania i prípravy zákonov však dodnes nenašla reálnu odozvu.
Hoci sme sa od roku 2003 opakovane pokúšali získať informácie týkajúce sa procesu prípravy reforiem, na naše žiadosti sme zo strany štátnych orgánov nedostali adekvátnu odpoveď a už vôbec nie informácie, ktoré by mohli slúžiť ako podklad pre verejnú diskusiu k permanentne ohlasovanej reforme školstva. Pritom práve v čase tvorby novej školskej legislatívy v kontexte celkovej reformy vzdelávacieho systému je potrebné verejnú diskusiu naplno otvoriť, a získať tak širokú podporu verejnosti. Tá je potrebná rovnako pri tvorbe ako aj pri neskoršej dlhodobej implementácii reformných krokov vo vzdelávacom systéme.
Štyri hlavné dôvody, ktoré nás motivujú k našej práci:
1. občania a občianky sú nastavení aktívne sa podieľať na reforme, pretože ju považujú za viac než potrebnú, nevedia však ako
2. orgány verejnej správy namiesto snahy napomôcť občianskej participácii sa naopak vôbec neusilujú vtiahnuť verejnosť do procesu prípravy reformných krokov a nepodporujú distribúciu relevantných informácií, alebo jej dokonca bránia
3. ak občania málo vedia o procese prípravy reformy vzdelávania, majú nízku dôveru k jej realizátorom, čo je na škodu veci (nízka podpora verejnosti zamedzuje účinnej príprave i implementácii reforiem)
4. chýbajúca verejná diskusia pri tvorbe legislatívy nie je v súlade s princípom občianskej participácie zakotveným v Ústave SR a navyše je to jav v občianskej spoločnosti nezdravý
Prehľad našich doterajších snažení:
Naše úsilie ovplyvniť tvorbu novej školskej legislatívy, ktoré sa v roku 2003 sústredilo na realizáciu série diskusných fór v regiónoch, i širšej verejnej diskusie v médiách, sa v roku 2004 pretransformovalo do občianskej iniciatívy. Jej cieľom bolo mobilizovať najmä rodičovskú komunitu a novovytvorené rady škôl, aby každý, kto má záujem, chuť, energiu a čas, prispel k príprave a uskutočňovaniu reformných krokov smerujúcich k zvyšujúcej sa kvalite a pružnosti výchovy a vzdelávania na Slovensku.
Prijatie nového školského zákona kľúčového pre hodnotovú a obsahovú reformu nášho vzdelávacieho systému je však aj po štyroch rokoch nášho snaženia stále viac neisté. Preto svojimi aktivitami:
... chceme prispieť k takej zmene vzdelávacieho systému na Slovensku, ktorá sa - okrem koncepcie Milénium - bude opierať o poznatky, názory a návrhy zdola, najmä z prostredia rodičovskej komunity a školských rád, čiže samosprávnych orgánov škôl, v ktorých je zastúpená celá školská komunita - rodičia, učitelia i študenti. Ide nám o ich aktívne vstúpenie do verejnej i odbornej diskusie na tému reformy školstva a vzdelávacieho systému ako celku.
... chceme zapojením rodičov, študentov a školských rád do našich aktivít napomôcť verejnej diskusii, ktorá u nás pri tvorbe legislatívy podporujúcej reformy často absentuje. Takýto stav na jednej strane nepomáha kvalite pripravovaných koncepcií reforiem a nadväzujúcich právnych noriem, na strane druhej môže výrazne sťažiť proces ich implementácie.
...chceme, aby sa výchova a vzdelávanie k ľudským právam stalo súčasťou vzdelávacieho systému na všetkých jeho úrovniach a aby sa týkalo všetkých zainteresovaných aktérov a aktérok, pretože poznanie ľudských práv a z nich vyplývajúcich oprávnení a zodpovednosti, mechanizmov ich uplatňovania, porozumenie hodnotám, na ktorých sú ľudské práva postavené a osvojenie si mechanizmov, akými sa týchto práv možno domáhať alebo ako ich možno aktívne presadzovať, je nevyhnutnou súčasťou výbavy každého občana a každej občianky.
... chceme, aby reforma základného a stredného školstva na Slovensku bola úspešná. To sa môže stať len vtedy, ak budeme načúvať hlasom, ktoré súčasnú realitu poznajú a ak sa budeme opierať o poznatky pedagógov z praxe a dáme na názor študentov i rodičov. Iba koncepčný, systematický a dlhodobý prístup a vzájomne prepojené demokratické procesy – či už formálneho alebo neformálneho charakteru – môžu svojím synergickým pôsobením priniesť želaný a trvalo udržateľný efekt.
Našou métou je, aby sa verejnosť (odborná i širšie zainteresovaná, rodičovská a študentská) aktívne zapájala do procesu tvorby i zavádzania reforiem.
Doterajšie aktivity
- Facilitácia série diskusných fór v regiónoch a vytvorenie priestoru pre verejnú diskusiu prostredníctvom viacerých mediálnych výstupov v spolupráci so zoskupením ľudí z viacerých MVO a ďalších odborníkov z prostredia školstva
- Zapojenie rodičovskej verejnosti a školských rád do tvorby školskej legislatívy a zlepšenia komunikácie na školách - v spolupráci s bratislavskými školami
- Podieľanie sa na príprave Národného plánu výchovy a vzdelávania k ľudským právam v rezorte školstva - v spolupráci so Štátnym pedagogickým ústavom link na stranku ministrerstva skolstva
- Príprava dokumentu Analýza školských predpisov v kontexte dodržiavania ľudských práv v školskom a triednom prostredí pre potreby ŠPÚ
- Podieľanie sa na príprave dokumentu Základná štúdia o stave výchovy a vzdelávania k ľudským právam v Slovenskej republike vypracovaného Národnou komisiou pre výchovu k ľudským právam pri Slovenskom národnom Stredisku pre ľudské práva ako podklad pre tvorbu Národného plánu výchovy k ľudským právam pre roky 2005 až 2014
Attachment | Size |
---|---|
Analyza_skolskych_predpisov_v_kontexte_dodrziavania_ludskych_prav.pdf | 417.83 KB |
Vyzva_za_reformu_skolstva.pdf | 53.11 KB |