Správny poriadok

Pripomienkovali sme takisto novelu zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (Správneho poriadku) - jedného z najdôležitejších zákonov, podľa ktorého sa postupujú všetky orgány vykonávajúce verejnú správu.

K návrhu zákona sme spracovali pripomienky smerujúce k posilneniu informovanosti občanov o prebiehajúcich konaniach, k zvýšeniu možnosti zapojiť sa do konania a k posilneniu právnej istoty účastníkov konania.

Zorganizovali sme zároveň podpornú kampaň pre podporu tzv. hromadnej pripomienky. Na základe uplatnených pripomienok sme rokovali s predstaviteľmi ministerstva vnútra a iných štátnych orgánov. Na rokovaní bola prijatá veľká časť našich návrhov na úpravu zákona. V pripomienkovaní sme pokračovali aj v štádiu prerokúvania zákona vo výboroch Národnej rady SR. Vypracovali sme pozmeňujúce návrhy, ktoré akceptovali viaceré výbory a ktoré smerovali k lepšej ochrane práv občanov a účastníkov v konaní.

Novela Správneho poriadku nadobudla účinnosť 1. januára 2004 a obsahuje viaceré ustanovenia navrhnuté združením Občan a demokracia, ktoré pre občanov prinášajú napríklad nasledovné pozitíva:

  • úrady budú musieť dbať na to, aby pri rozhodovaní o rovnakých alebo podobných veciach neboli medzi jednotlivými rozhodnutiami neodôvodnené rozdiely (§ 3 ods. 4)
  • úrady budú musieť na úradnej tabuli a na internete (ak k nemu majú prístup) oznamovať verejnosti začatie, priebeh a skončenie konania vo veciach, ktoré sú predmetom záujmu verejnosti - napríklad dôležité územné a stavebné konania (§ 3 ods. 5)
  • úradná tabuľa bude musieť byť nepretržite prístupná verejnosti - 24 hodín denne (v súčasnosti sa často stáva, že úradné písomnosti sa vyvesujú vo vestibule správneho orgánu, ktorý je prístupný len počas úradných hodín) (§ 3 ods. 5)
  • účastníci konania budú mať právo dostať fotokópie zo spisov po zaplatení úhrady materiálnych nákladov spojených so zhotovením týchto kópií (§ 23 ods. 4)
  • ak sa písomnosti alebo rozhodnutia oznamujú prostredníctvom tzv. verejnej vyhlášky, úrad bude musieť písomnosť zverejniť nielen na úradnej tabuli, ale aj iným spôsobom - napríklad v miestnej tlači, v rozhlase alebo na tabuli umiestnenej na mieste, ktorého sa rozhodnutie týka (ide najmä o prípad povoľovania rozsiahlejších stavieb) (§ 26 ods. 2)
  • ak zákon dáva úradu možnosť voľne sa rozhodnúť v rámci stanovených medzí (tzv. voľná úvaha - napr. rozhodovanie o výške pokuty, kde je určená minimálna a maximálna výška pokuty), úrad bude musieť v rozhodnutí vysvetliť, prečo sa rozhodol pre konkrétne riešenie (§ 47 ods. 3)
  • úrad bude musieť v odôvodnení každého rozhodnutia zareagovať na všetky námietky a vyjadrenia účastníkov konania (§ 47 ods. 3)
  • úrad bude musieť poučiť účastníka konania, že môže podať na súd návrh (žalobu) na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia a jeho zrušenie (§ 47 ods. 4)
  • úrad bude musieť oznámiť účastníkovi konania, kedy jeho odvolanie postúpil odvolaciemu orgánu, aby účastník konania presne vedel, dokedy musí byť rozhodnuté o jeho odvolaní (§ 57 ods. 2)

Naše tlačové správy: OaD (20.5.2003) Ministerstvo zapracovalo viaceré pripomienky k novele Správneho poriadku,
OaD (10.12.2003) Novela Správneho poriadku prinesie pre občanov viaceré pozitíva
Ohlasy médií: (7.1.2004) Informácie vo verejnom záujme: prístupné 24 hodín denne

© 2010 Občan, demokracia a zodpovednosť