Zákon o ochrane utajovaných skutočností
Ďalším zákonom, ktorý významne ovplyvňuje úroveň práva na informácie je zákon o ochrane utajovaných skutočností. V roku 2003 Národný bezpečnostný úrad SR pripravil návrh nového zákona, ktorý odstraňoval pevné a jasné medze pri utajovaní informácií. Spracovali sme pripomienky k zákonu a nazbierali vyše 600 podporných hlasov pre podporu našich pripomienok (tzv. hromadná pripomienka). O hromadnej pripomienke sme následne rokovali s predstaviteľmi Národného bezpečnostného úradu SR (NBÚ) na tzv. rozporovom konaní, kde však NBÚ naše pripomienky a návrhy neprijal. Následne sme spracovali stanovisko pre legislatívnu radu vlády a vládu SR. Pozmeňovacie návrhy k zákonu sme predložili i počas prerokovávania zákona v Národnej rade SR.
Nakoniec bol zákon prijatý v podobe, ktorá obsahovala niektoré nami navrhnuté ustanovenia. Ide napríklad o ustanovenie vymedzujúce informácie, ktoré nemôžu byť utajované. Ide napríklad o informácie o nezákonnom postupe úradov, závažnom ohrození alebo poškodení životného prostredia, života a zdravia alebo nehospodárnom a neefektívnom nakladaní s verejnými prostriedkami.
Nariadenie vlády ustanovuje, že zoznam utajovaných skutočností vydaný každým úradom je verejný. Verejným je aj odôvodnenie, prečo je potrebné utajiť jednotlivé druhy informácií v zoznamoch.
- Naše pripomienky k zákonu
- Stanovisko pre vládu SR
- Tlačová správa č.1, tlačová správa č.2, tlačová správa č.3, tlačová správa č.4
- Ohlasy médií: SME (11.5.2004) Čo úrady taja, je niekedy úplne absurdné, SITA (3.5.2004) Úrady dostali lepšiu možnosť utajovať informácie
Celkovo však nový zákon účinný od 1. mája 2004 prináša riziká, a to hlavne z dôvodu, že namiesto doteraz platných všeobecne záväzných a relatívne podrobných zoznamov utajovaných skutočností bolo stanovených 21 široko formulovaných oblastí (určených nariadením vlády č. 216/2004 Z.z.), v rámci ktorých môžu byť informácie utajené ako utajované skutočnosti.
Úrady teda už nebudú viazané jednotne stanoveným zoznamom utajovaných skutočností. V rámci každej široko formulovanej oblasti budú mať možnosť utajiť informácie, pri ktorých prídu k záveru, že je potrebné chrániť ich v záujme štátu. Nový zákon teda dáva úradom veľké možnosti subjektívne rozhodnúť, ktoré informácie majú byť utajené. Do budúcnosti môže byť zneužívanie širokých oprávnení udelených týmto zákonom hrozbou pre právo na informácie.
Zákon síce zároveň ustanovuje určité druhy informácií, ktoré nemôžu byť utajovanými skutočnosťami, avšak až uplatňovanie zákona v budúcnosti ukáže, nakoľko budú môcť tieto ustanovenia zabezpečiť verejnosť a dostupnosť informácií, ktoré sú predmetom legitímneho záujmu verejnosti.