Ministerstvo chce, aby verejnosť nemohla ovplyvňovať stavbu diaľnic
Tlačová správa občianskeho združenia Občan a demokracia, 23.2.2007
Ministerstvo dopravy chce v návrhu zákona o urýchlení výstavby diaľnic zrušiť možnosť združení občanov, chrániacich životné prostredie alebo bývajúcich v okolí plánovanej diaľnice, byť účastníkom konania o povolení stavby diaľnic.
Návrh ministerstva chce pre občianske združenia zrušiť postavenie plnoprávneho účastníka konania a nahradiť ho iba postavením tzv. „zúčastnenej osoby“.
Podľa právnika Petra Wilflinga zo združenia Občan a demokracia „Je to obrovský rozdiel. Verejnosť v postavení „zúčastnenej osoby“ sa bude môcť k navrhovanej stavbe iba vyjadrovať, ale úrad sa jej námietkami vôbec nemusí zaoberať, nemusí vysvetliť, prečo ich neakceptoval a ak úrad poruší zákon, nebude s tým združenie občanov môcť nič urobiť. Nebude sa môcť domáhať nápravy nezákonnosti podaním odvolania alebo na súde. Ide iba vytvorenie zdania, že verejnosť sa môže konania zúčastniť. Tento návrh umožňuje úradu „hodiť do koša“ pripomienky združenia obyvateľov, ktorí budú stavbou diaľnice výrazne ovplyvnení.“
Zrušenie účastníctva pre občianske združenia je navyše v priamom rozpore s medzinárodným Dohovorom o účasti verejnosti na rozhodovaní (č. 43/2006 Z.z.), ktorý Slovensko ratifikovalo a je pre nás záväzný. Návrh je v rozpore aj so smernicou Európskej únie 2003/35/ES, ktorá tiež požaduje, aby občianske združenia, ktorých cieľom je ochrana životného prostredia, mali postavenie plnoprávneho účastníka konania a možnosť domáhať sa nápravy nezákonnosti.
Podľa Petra Wilflinga „Ak by bolo toto ministerstvom navrhované ustanovenie prijaté, Európska únia by proti Slovensku začala konanie kvôli tomu, že náš zákon je v rozpore s európskou legislatívou. Zákon by pravdepodobne skončil aj na Ústavnom súde, pretože je v rozpore s medzinárodným Dohovorom o účasti verejnosti na rozhodovaní. Ústavný súd SR zruší zákon, ak je v rozpore s medzinárodným dohovorom, ktorý Slovensko ratifikovalo. Návrh ministerstva by teda mohol výstavbu diaľnic iba ohroziť. Pri výstavbe konkrétnych úsekov by vznikli súdne konania, ktoré by musel riešiť Európsky súdny dvor alebo Ústavný súd SR.“
Dôvodová správa k návrhu ustanovenia navyše obsahuje zavádzajúce informácie. Nie je pravda, že účastníkom konania môžu byť „všetky občianske iniciatívy, občianske združenia, neinvestičné fondy, neziskové organizácie, nadácie a iné mimovládne organizácie“. Účastníkom konania môžu byť iba občianske združenie zložené z obyvateľov bývajúcich v okolí plánovanej stavby, ktoré má aspoň 250 členov a ktoré podá k stavbe písomné pripomienky alebo mimovládna organizácia, ktorej cieľom je ochrana životného prostredia, existuje najmenej dva roky a podá k stavbe písomné pripomienky.
Podľa Wilflinga „Posilňovanie účasti verejnosti na rozhodovaní je celoeurópsky trend. Je smutné, že ministerstvo dopravy postupuje úplne opačným smerom. Úlohou občianskych združení je hájiť záujmy ochrany zdravia a životného prostredia a dozerať na zákonnosť úradného postupu. Je to dôležité najmä pri veľkých stavbách ako diaľnice, ktoré silne ovplyvňujú pohodu bývania, zdravie a životné prostredie ľudí. Ak budú úrady postupovať v súlade so zákonom, konanie sa ani pri účasti občianskeho združenia nemôže nadmerne predĺžiť. V prípadoch uvádzaných ministerstvom nenesú za predĺženie konania zodpovednosť občianske združenia, ale práve úrady, ktoré postupovali nezákonne, čo konštatoval aj Najvyšší súd. Občianske združenie navyše vôbec nemá právomoc o stavbe rozhodovať, rozhoduje vždy úrad.“
Nové ustanovenie bolo do zákona vsunuté až po skončení pripomienkového konania, v dôsledku čoho sa k návrhu nemohli vyjadriť iné ministerstvá ani verejnosť. Podľa Wilflinga „Ide o veľmi neférový krok. Ministerstvo chce zrušiť účasť verejnosti bez toho, aby sa k tomu verejnosť mohla vôbec vyjadriť.“