Návrh zákona o urýchlení výstavbe diaľnic je v rozpore s medzinárodným dohovorom a predpismi EÚ
Tlačová správa občianskeho združenia Občan a demokracia, 1.3.2007
Ministerstvo dopravy nerešpektovalo odborné stanovisko Legislatívnej rady vlády (LRV) a v rozpore s predpismi EÚ a medzinárodným dohovorom predložilo vláde návrh ustanovenia, aby verejnosť nemohla ovplyvňovať výstavbu diaľnic. Vláda návrh ministerstva včera schválila.
Na rokovanie vlády včera ministerstvo predložilo návrh zákona o urýchlení výstavby diaľnic, do ktorého nezapracovalo stanovisko LRV namietajúce rozpor ustanovenia zákona s predpismi EÚ. Ide o ustanovenie, ktorým sa ruší možnosť združení občanov, chrániacich životné prostredie alebo bývajúcich v okolí plánovanej diaľnice, byť účastníkom konania o povolení stavby diaľnic a domáhať sa nápravy nezákonnosti napr. podaním odvolania alebo na súde, ak úrad poruší pri povoľovaní stavby zákon. Podľa návrhu ministerstva sa úrady takisto nebudú musieť zaoberať pripomienkami občanov k plánovaným stavbám diaľnic. Vláda návrh zákona schválila, a to napriek tomu, že jej bolo známe odborné stanovisko jej vlastného poradného orgánu – Legislatívnej rady vlády.
Dôvodová správa k zákonu obsahuje tvrdenie ministerstva, že návrh zákona je v súlade s medzinárodnými záväzkami SR a predpismi EÚ. Podľa názoru LRV je to však úplne naopak.
Ak sa stane toto ustanovenie súčasťou zákona, zákon s najväčšou pravdepodobnosťou skončí na Ústavnom súde alebo Európskom súdnom dvore a Európska komisia začne proti Slovensku konanie kvôli nesúladu zákona s legislatívou EÚ. Ustanovenie môže navyše aj skomplikovať výstavbu jednotlivých úsekov diaľnic, pretože ak nebudú rešpektované práva verejnosti vyplývajúce z medzinárodného dohovoru a európskej legislatívy, môžu ohľadom stavby jednotlivých úsekov vzniknúť súdne spory, ktoré bude musieť riešiť Európsky súdny dvor v Luxemburgu alebo Ústavný súd SR.
Ministerstvo chce obmedziť účasť verejnosti tak, že chce občianskym združeniam chrániacim životné prostredie zrušiť postavenie plnoprávneho účastníka konania a nahradiť ho iba postavením tzv. „zúčastnenej osoby“.
Podľa právnika Petra Wilflinga zo združenia Občan a demokracia „Je to obrovský rozdiel. Verejnosť v postavení „zúčastnenej osoby“ sa bude môcť k navrhovanej stavbe iba formálne vyjadriť, ale úrad sa jej námietkami vôbec nemusí zaoberať, nemusí vysvetliť, prečo ich neakceptoval a ak úrad poruší zákon, nebude s tým združenie občanov môcť nič urobiť. Nebude sa môcť domáhať nápravy nezákonnosti podaním odvolania alebo na súde. Ide iba vytvorenie zdania, že verejnosť sa môže konania zúčastniť. Tento návrh umožňuje úradu „hodiť do koša“ pripomienky združenia obyvateľov, ktorí budú stavbou diaľnice výrazne ovplyvnení. Zrušenie účastníctva pre občianske združenia je v priamom rozpore s medzinárodným Dohovorom o účasti verejnosti na rozhodovaní, ktorý Slovensko ratifikovalo a je pre nás záväzný, a je v rozpore aj so smernicou Európskej únie, ktorá tiež požaduje, aby občianske združenia, ktorých cieľom je ochrana životného prostredia, mali postavenie plnoprávneho účastníka konania a možnosť domáhať sa nápravy nezákonnosti.“
Legislatívna rada vlády vo svojom stanovisku uviedla: „V žiadnom prípade však podľa názoru legislatívnej rady nie je možné postaviť verejnosť na roveň zúčastnenej osoby ako sa to navrhuje v § 8a návrhu novely zákona...“