Výzva na podporu snáh o zachovanie dobrého zákona o prístupe k informáciám

Vážené kolegyne a vážení kolegovia z mimovládnych organizácií, oslovujeme Vás v mene Koordinačného výboru Občianskej iniciatívy za dobrý zákon o prístupe k informáciám s výzvou o (znovu)pripojenie sa k Iniciatíve a o podporu našich súčasných krokov.

Minister spravodlivosti Štefan Harabin navrhuje novelizovať infozákon s deklarovaným cieľom zlepšiť dostupnosť informácií v prospech ľudí so zrakovým postihnutím, ktorí majú pre svoje postihnutie výrazne obmedzený prístup k informáciám vo verejnej správe.

Vnímame vážnosť tohto problému a plne podporujeme požiadavku nevidiacich a slabozrakých ľudí. Zároveň ale upozorňujeme, že navrhovaná zmena zákona o slobodnom prístupe k informáciám zlepšenie situácie neprinesie. Zákon už v jeho súčasnej podobe umožňuje prístup k informáciám všetkým občanom, a teda aj občanom so zdravotným postihnutím.

Obávame sa, že zbytočné otvorenie zákona by mohlo smerovať k jeho ďalším úpravám, okliešťujúcim ústavou zakotvené právo občanov na informácie. Úmysel meniť zákon počas prerokovania v parlamente bol už ohlásený poslancami SNS. Zlepšiť dostupnosť informácií pre ľudí s postihnutím je možné aj inými prostriedkami, napríklad administratívnymi opatreniam, bez otvárania a úpravy samotného zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Odkedy je infozákon v platnosti, zaznamenali sme – nezávisle od vládnucej garnitúry – niekoľko pokusov o jeho úpravu tak, aby bol menej priateľský voči občanom a viac voči úradom. Doteraz sa nám vždy podarilo hrozbu negatívnych zásahov do zákona odvrátiť. Veríme, že s Vašou podporou sa nám to podarí opäť.

Iniciatíva za dobrý zákon o prístupe k informáciám už vyzvala ministra Harabina, aby návrh novely infozákona nepredkladal na rokovanie Vlády SR a zabránil tak prípadnému zneužitiu jeho otvorenia. Zákon považujeme v dnešnom znení za dobrý a progresívny. Domnievame sa, že jeho otvorenie by mohlo mať vážny a neblahý dopad na kvalitu a rozsah prístupu k informáciám.

Sme presvedčení/é, že (nielen tento) zákon má byť priateľský a ústretový voči občanom ako nositeľom moci, a nie voči politikom a štátnym úradníkom, ktorým občania z vlastnej vôle zverili správu vecí verejných, teda výkon moci – nie však moc samotnú.

V prípade, že schvaľujete našu výzvu, vyjadrite svoju podporu e-mailom (štatutárny/a zástupca/zástupkyňa, názov a sídlo organizácie, kontakt) na adrese zajac@changenet.sk alebo fabry@oad.sk.

Členské organizácie Koordinačného výboru Iniciatívy
Aliancia Fair-play
Občan a demokracia
Transparency International Slovensko
Changenet
MEMO ´98
Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation
Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika
Ekofórum

Viac informácií Vám poskytnú nasledovné riadky:

Prečo je slovenský zákon o slobodnom prístupe k informáciám dobrý?

  • Je to zákon, ktorý stanovil podmienky pre skutočné vykonávanie práva na informácie zakotveného v čl. 26 Ústavy SR.
  • Zaviedli sa jednoznačné kritériá pre poskytovanie informácií a obmedzili sa tak možnosti pre svojvoľné rozhodovanie vo verejnej správe.
  • Vďaka skvalitneniu informačných tokov zákon pomohol zvýšiť efektívnosť verejnej správy.
  • Ako potvrdili mnohé výskumy, náš kvalitný zákon o prístupe k informáciám pomohol znížiť rozmáhajúcu sa korupciu a klientelizmus.
  • Zákon umožňuje verejnú kontrolu na všetkých stupňoch a napomáha zvyšovaniu dôvery občanov k inštitúciám verejnej správy.

Čo je pre kvalitu nášho zákona o slobodnom prístupe k informáciám kľúčové?

  • Princíp "čo nie je tajné, je verejné," aby pracovníci rôznych úradov nerozširovali ”šedú zónu informácií”, ktoré síce nie sú tajné, no ktoré na základe svojvoľného rozhodnutia odmietajú občanom sprístupniť.
  • Osobami povinnými poskytovať informácie musia byť okrem štátnych orgánov a samospráv aj ďalšie subjekty, napr. také, ktoré sú financované alebo hospodária s verejnými prostriedkami, spravujú verejný majetok, alebo rozhodujú o právach a právom chránených záujmoch občanov.
  • Ustanovenia o tom, ktoré informácie sa nezverejnia, musia byť určité a ich výklad musí byť reštriktívny.
  • Zakotvenie princípu tzv. prevažujúceho verejného záujmu, podľa ktorého právo na informácie o nakladaní s verejnými financiami alebo o závažnom vplyve na životné prostredie prevažuje nad záujmom utajiť tieto informácie.
  • Lehoty na sprístupnenie informácie musia byť primerané, bez možnosti ich neúmerného predlžovania.
  • Občan musí mať efektívny a rýchly opravný prostriedok pri rozhodovaní o sprístupnení informácie.
  • Musia existovať účinné sankcie postihujúce porušovateľov zákona.
  • Aktívne zverejňovanie informácií musí byť čo najširšie, aby pomáhalo zefektívniť poskytovanie často žiadaných informácií.
  • Cena za získanie informácie nesmie byť prekážkou, ktorá zabráni občanom v prístupe k informáciám a spoplatnené by mali byť iba priame materiálne náklady spojené s poskytnutím informácie.

Ďalšie informácie získate na webovej stránke www.infozákon.sk.

© 2010 Občan, demokracia a zodpovednosť