ODZ: Vieme verejnými politikami predísť diskriminácii?

Občiansky monitoring antidiskriminačných opatrení v praxi verejných inštitúcií

Bratislava, 26. 4. 2012 (ODZ) – Od rozpadu nedemokratického režimu v novembri 1989 uplynulo už vyše 22 rokov, nedávno na Slovensku nastúpila deviata vláda. Združenie Občan, demokracia a zodpovednosť však konštatuje, že situácia v oblasti uplatňovania princípu rovnosti a zásady rovnakého zaobchádzania sa takmer nezmenila. „Odstraňovanie diskriminácie by malo byť bežnou súčasťou nášho každodenného života. Niet takých ľudí, čo by ju chceli zažívať na vlastnej koži. Nediskriminovať jednotlivé osoby i celé spoločenské skupiny je jedným zo základných princípov slobodnej občianskej spoločnosti. Na to však nestačí, aby verejné inštitúcie iba dodržiavali zásadu rovnakého zaobchádzania podľa antidiskriminačného zákona – hoci ani to často nerobia,“ uvádza Šarlota Pufflerová, výkonná riaditeľka združenia Občan, demokracia a zodpovednosť.
 

Foto: Margaréta Vozáriková (ODZ)
 

Verejné inštitúcie samy majú robiť aktívne kroky, prijímať a realizovať opatrenia na predchádzanie diskriminácii. V prvom rade ide o verejné politiky zamerané na prevenciu diskriminácie vo všetkých oblastiach stanovených zákonom (zdravotná starostlivosť, sociálne zabezpečenie, vzdelávanie, poskytovanie tovarov a služieb, oblasť bývania a zamestnanosti a pod.). Týka sa to aj samosprávnych krajov a obcí, ktoré často konajú v oblastiach spadajúcich do pôsobnosti antidiskriminačného zákona. Aktívny preventívny prístup požadujú aj európske antidiskriminačné smernice, podľa ktorých členské štáty majú zabezpečiť, aby nedochádzalo k žiadnej diskriminácii („there shall be no discrimination“).

Združenie Občan, demokracia a zodpovednosť (ODZ), ktoré sa už 20 rokov venuje otázkam ľudských práv a (anti)diskriminácie, sa snaží prispieť k objektívnej analýze situácie a riešeniu problémov v danej sfére. V partnerskej spolupráci s Úradom vlády SR a Poradňou pre občianske a ľudské práva realizuje tento rok projekt Rovnosť v slovenskej realite – Prekonávanie inštitucionálnych bariér v uplatňovaní princípu rovnakého zaobchádzania zvyšovaním potenciálu pre mainstreaming rovnosti. Projekt podporuje Európska komisia v rámci programu únie PROGRESS 2011 – 2012.[1]

„Tento projekt unikátnym spôsobom spája rôznych aktérov pôsobiacich v oblasti rovnakého zaobchádzania – Úradu vlády, ktorý je zároveň gestorom antidiskriminačného zákona, a dve občianske združenia, ktoré sa dlhodobo venujú tejto problematike,“ uvádza Daniel Milo, riaditeľ Odboru rovnakého zaobchádzania a rodovej rovnosti na Úrade vlády. „Hlavným cieľom projektu je identifikovať a pomenovať prekážky, ktoré bránia efektívnemu využívaniu antidiskriminačného zákona, navrhnúť riešenia smerujúce k ich odstráneniu a prispieť k tvorbe konsenzu o základných otázkach nediskriminácie. Významnou súčasťou projektu je zvyšovanie kapacít a povedomia vybraných cieľových skupín – najmä mladých ľudí a znevýhodnených skupín obyvateľstva – o nediskriminácii. Som presvedčený, že práve spojením síl a vzájomným dialógom medzi verejnou správou a občianskou spoločnosťou je možné nachádzať praktické a efektívne riešenia, prínosné pre všetkých obyvateľov Slovenska,“ dodáva Daniel Milo.

Základom postupného zavádzania antidiskriminácie do bežnej praxe verejných inštitúcií je poznanie, resp. zisťovanie reálnej situácie. Umožňuje to systematický monitoring ich činnosti a rozhodnutí, ktorý však verejná správa nerobí. ODZ preto vzdeláva študentky a študentov vysokých škôl v oblasti antidiskriminácie i jej monitorovania. Vypracovalo návrh metodológie monitorovania, ako verejné inštitúcie dodržiavajú princíp rovnosti a zásady rovnakého zaobchádzania pri realizácii svojich zodpovedností. Pri jeho príprave uskutočnilo v prvom štvrťroku 2012 overovací monitoring, so zameraním na nediskrimináciu z dôvodu veku a na aktívne starnutie (aj vzhľadom na prebiehajúci Európsky rok aktívneho starnutia a solidarity medzi generáciami 2012). Overovací monitoring sa uskutočnil v rámci projektu podporeného Úradom vlády SR.[2] Jeho výsledky ukázali pretrvávajúce nedostatky v prístupe verejnej správy k riešeniu tejto problematiky.

„Jednou z oblastí, kde sa diskriminácia vypuklo prejavuje ako systémový spoločenský jav, je vzťah k starším ľuďom. Pritom demografická situácia u nás i v Európe sa vyznačuje dlhodobým starnutím populácie, s postupnou feminizáciou staroby (počet žien vo veku nad 60 rokov sa zvyšuje podstatne viac ako počet mužov). Diskriminácia na základe veku rastie. Zapríčiňuje ju predčasné vylúčenie starších ľudí zo spoločenského a ekonomického života,“ konštatuje Šarlota Pufflerová.

Tieto a mnohé ďalšie alarmujúce témy súvisiace s diskrimináciou však nie sú spracované v hĺbkových analýzach, chýba aj verejná diskusia. Na zmenu pretrvávajúcej situácie buď chýba politická vôľa, alebo sa redukuje len na čiastkové a nesystematické kroky reformy sociálneho zabezpečenia či dôchodkovej reformy. V judikatúre i v odbornej diskusii na Slovensku neexistuje konsenzus o základných pojmoch súvisiacich s problematikou rovnakého zaobchádzania a princípu nediskriminácie. To sa negatívne odráža v činnosti súdov a verejných inštitúcií. Pretrvávajúcim problémom je aj nedostatok spoľahlivých dát v oblasti diskriminácie, vrátane oblasti rovnakých príležitostí na trhu práce. Jedným z dôsledkov tohto stavu je neexistencia antidiskriminačných politík.

Dôležitým faktorom pri eliminácii diskriminácie je preto zvýšenie povedomia ľudí o nej a o možnostiach, ktoré im poskytuje antidiskriminačná legislatíva na účinné presadzovanie svojich práv. Dlhodobou súčasťou aktivít ODZ je vzdelávanie ľudí z rôznych skupín spoločnosti. „V tomto roku sme sa zamerali na vzdelávanie mladých ľudí, študentiek a študentov vysokých škôl,“ hovorí Andrea Chorváthová, koordinátorka aktivít so študentmi a študentkami, ktorá spolu s odborníčkou v oblasti (anti)diskriminácie vedie tréningy ODZ v Bratislave a v Košiciach. „Vzdelávanie pozostáva zo série seminárov, zameraných na ľudské práva a diskrimináciu. Účastníčky a účastníci sa tiež oboznamujú s metódami a nástrojmi monitorovania inštitúcií vo verejnom sektore. Porozumejú tak zložitej problematike diskriminácie a budú ju vedieť v praxi rozpoznávať. Veríme, že budú proti nej aj samy/sami aktívne vystupovať. Jednou z možností je zapojenie študentiek/študentov do našich aktivít zameraných na monitorovanie verejných politík.“
 

Pozn.:

[1] Hlavné ciele projektu:
• Lepšie uplatňovanie antidiskriminačnej legislatívy
• Rozvinúť verejnú politiku zameranú na boj proti diskriminácii a presadzovanie rovnosti v praxi
• Podporovať šírenie informácií o politike a legislatíve EÚ a SR v oblasti antidiskriminácie

[2] Projekt Zvyšovanie kapacít a tvorba nástrojov pre monitoring dodržiavania princípu rovnosti a zásady rovnakého zaobchádzania verejnými inštitúciami pri realizácii ich zodpovedností v oblasti ľudských práv
 

Ďalšie informácie:

Foto

 

Kontakt:

Šarlota Pufflerová
tel./fax: 02-5292 0426
e-mail: pufflerova@oad.sk, sekretariat@oad.sk
www.oad.sk
 

Projekt sa realizuje s podporou Programu Európskej únie pre zamestnanosť a sociálnu solidaritu PROGRESS (2007 – 2013) a Úradu vlády SR. Program realizuje Európska komisia. Program bol vytvorený pre finančnú podporu napĺňania cieľov EÚ v oblasti zamestnanosti, sociálnych vecí a rovnosti príležitostí, aby tak prispieval k dosiahnutiu cieľov Stratégie Európa 2020 v uvedených oblastiach. Sedemročný program sa zameriava na všetky zainteresované subjekty, ktoré môžu pomôcť pri formovaní rozvoja vhodnej a účinnej legislatívy a politík v oblasti zamestnanosti a sociálnych vecí v rámci 27 členských štátov EÚ, krajín EZVO-EHP, v kandidátskych krajinách EÚ a krajinách pripravujúcich sa na kandidovanie.

Viac informácií na stránke: http://ec.europa.eu/progress
 

 

© 2010 Občan, demokracia a zodpovednosť